Συμβατιστές και Ασυμβατιστές στην Ορθόδοξη Εκκλησία Εξελικτική Δημιουργία |
|||||
Κεντρική Σελίδα | Περιεχόμενα: | Θεολογία | |||
Όπως σε κάθε θέμα στο οποίο η Εκκλησία ΔΕΝ δογμάτισε ακόμα, έτσι και η Εξελικτική Θεωρία παραμένει για την Ορθόδοξη Θεολογία "θέμα αντιλεγόμενο". Και οι Ορθόδοξοι πιστοί έχουν μοιρασθεί σε δύο παρατάξεις: Αυτούς που δέχονται την Εξέλιξη, και αυτούς που την αρνούνται. Και οι δύο παρατάξεις παραμένουν μέσα στα πλαίσια της Ορθόδοξης Δογματικής. Και αυτά τα πλαίσια είναι αρκετά αρκετά ευρεία για να τους χωρέσουν και τους δύο, χωρίς δογματικά προβλήματα, αλλά μόνο με μια εποικοδομητική διαλεκτική μεταξύ τους. . Από την Ελληνική Ορθόδοξη Γουίκι συλλέξαμε τα παρακάτω στοιχεία για τις ομάδες Συμβατιστών και Ασυμβατιστών, που συμπλέουν στο πλοίο της σωτηρίας της Εκκλησίας. Φυσικά η ιστοσελίδα μας βρίσκεται ξεκάθαρα και χωρίς καμία αμφιβολία, στην παράταξη των Συμβατιστών! Και η ευχή μας είναι οι Ορθόδοξοι αδελφοί μας που ακόμα είναι μπερδεμένοι με παρωχημένες ερμηνείες των Ιερών Κειμένων, να δουν και αυτοί την αλήθεια και να ορθοτομούν, όχι μόνο το Ευαγγέλιο (όπως και κάνουν), αλλά να είναι φορείς της αλήθειας και στο σημαντικό ζήτημα της Εξελικτικής Δημιουργίας του Θεού. Γιατί στους Χριστιανούς δεν αρμόζουν εσφαλμένες διδαχές, ούτε καν σε επιστημονικά ζητήματα.
Ακολουθεί το άρθρο: «Εξέλιξη»: Πρόκειται για την κοινή ονομασία μιας σειράς επιστημονικών θεωριών οι οποίες αποσκοπούν στο να εξηγήσουν, αφ’ ενός την φαινομενική ομοιότητα των διαφόρων ειδών καθώς επίσης και την μετέπειτα εμφάνιση πολυπλοκώτερων ειδών, από τα καταγεγραμμένα απολιθώματα. Εν ολίγοις, με τον όρο «εξέλιξη» υποδηλώνεται η θεωρία πως κάθε μορφή επίγειας ζωής έχει κοινή γενεαλογία, η αρχή της οποίας μπορεί να εντοπισθεί σε ένα μοναδικό είδος.Οι Ορθόδοξοι Χριστιανοί έχουν διαφορετικές απόψεις ως προς το πώς να αντιδράσουν σε αυτή την επέκταση της Επιστήμης. Σε γενικές γραμμές, οι Ορθόδοξες αντιδράσεις μπορούν να ομαδοποιηθούν σε δύο μεγάλες κατηγορίες, τις οποίες θα μπορούσαμε να χαρακτηρίσουμε με τα ονόματα: «Συμβατιστές» και «Ασυμβατιστές». Οι «Συμβατιστές» υποστηρίζουν πως η Επιστήμη και η Θεολογία είναι συμβατοί τομείς, και τα θεωρούν συμπληρωματικές αποκαλύψεις του Θεού. Δεδομένου ότι ο Θεός είναι η πηγή, και της Δικής Του, συγκεκριμένης αποκάλυψης του Εαυτού Του μέσα στην Χριστιανική θρησκεία, αλλά και η πηγή της γενικότερης αποκάλυψης του Εαυτού Του μέσα στη Φύση, τότε τα ευρήματα της Επιστήμης και της Θεολογίας δεν γίνεται εκ των πραγμάτων να είναι αντιφατικά˙ οι τυχόν αντιφάσεις πρέπει να είναι απλώς φαινομενικές, και η επίλυσή τους (που θα είναι πιστή στην αλήθεια της αποκάλυψης του Θεού), εφικτή. Οι «Ασυμβατιστές» υποστηρίζουν πως είναι εφικτό, η Επιστήμη να είναι ασύμβατη με την πίστη. Συνήθως ισχυρίζονται, είτε πως η Επιστήμη βασίζεται φιλοσοφικά σε ένα είδος νατουραλισμού, ή, πως η συγκεκριμένη αποκάλυψη του Θεού είναι αλάθητη, και ως εκ τούτου υπερισχύει των ευρημάτων της ανθρώπινης λογικής, σε περίπτωση τυχόν διαφωνίας ανάμεσα στους δύο τομείς. Αυτό συχνά στηρίζεται σε μια εκ προοιμίου καχυποψία προς την ικανότητα της ανθρώπινης λογικής να φτάνει σε αξιόπιστα συμπεράσματα. Η διαμόρφωση της σύγχρονης Επιστήμης όπως την ξέρουμε είναι προϊόν του Διαφωτισμού, και ως εκ τούτου, καμία Οικουμενική Σύνοδος δεν έχει ασχοληθεί με το πώς να την ενσωματώσει στην θεία αποκάλυψη, μέσω μιας κατανοητής και συνεπούς κοσμοθεωρίας. Αποτέλεσμα αυτού, είναι να μην υπάρχει κάποιος δογματικός μηχανισμός που να εξετάζει τον τρόπο επίλυσης αντιφάσεων – είτε αυτές είναι φαινομενικές, είτε πραγματικές – όταν τα επιστημονικά ευρήματα μοιάζουν να έρχονται σε αντίθεση με την θεία αποκάλυψη. Πολλοί πρώιμοι Πατέρες ευχαρίστως μεταχειρίζοντο την πρωτόγονη επιστήμη των ημερών τους για πνευματικούς σκοπούς, πιθανόν έτσι υποδεικνύοντας στους σύγχρονους Χριστιανούς μια «Συμβατιστική» λύση στο ζήτημα. Άλλοι όμως Πατέρες, ξεκάθαρα διακρίνουν αντιφάσεις και αντιθέσεις, τις οποίες κατά προτίμηση επιλύουν με βάση την δική τους κατανόηση της Χριστιανικής αποκάλυψης. Βιβλία
|
Άλλα σχετικά άρθρα μας: Είναι δυνατόν να εξελίχθηκε ο άνθρωπος; <> Δογμάτισε η Σύνοδος της Καρθαγένης κατά των προ-Αδαμιαίων; <> Είναι απαγορευμένες οι ερμηνείες που δεν ειπώθηκαν πρώτα από τους αγίους Πατέρες;